Інструкція
до практичного заняття №33
Тема: «Гігієна
праці. Ознайомлення з методиками визначення в повітрі хлору, хлороводню, сірководню»
Спеціальність: 224
«Технології медичної діагностики та лікування»
Обладнання:
інструкції
до практичного заняття, реактиви, хімічний посуд, штатив з пробірками, піпетки,
поглинальні прилади, електроспіратор "Тайфун Р-20", інструкції та
правила користування приладом.
Джерела
інформації:
Основна:
Литвинова
Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
— 282 с.
Литвинова
Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.
Нікберг
І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я,
2001. — 503 с.
Додаткова:
Гігієна
та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга,
2006. — 720 с.
Даценко
І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина.
Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.
Мета:
Ознайомитись
з методикою визначення концентрації хлору, хлороводню,
сірководню в повітрі робочої зони. Навчитись оцінювати результати вимірювань і давати
гігієнічну оцінку концентрації токсичних речовин у повітрі
виробничих приміщень.
Студент повинен знати |
Студент повинен вміти |
1.
Класифікація професійних шкідливостей; 2.
Класифікація професійних
отруєнь та їх профілактика; 3.
Отруєння хлором: умови виникнення,
клінічні симптоми, профілактика; 4. Отруєння
хлороводнем: умови виникнення, клінічні симптоми, профілактика; 5. Отруєння сірководнем: умови виникнення,
клінічні симптоми, профілактика; 6.
Причини та
профілактика виробничого травматизму. |
1. Відбирати проби повітря за допомогою електроспіратора «Тайфун
Р-20». 2. Користуватись
методиками визначення концентрацій хлору,
хлороводню, сірководню в повітрі робочої зони. 3. Дотримуватись
правил техніки безпеки, охорони праці в галузі. |
Перелік практичних
навичок:
1.
Ознайомлення з методикою
визначення концентрації хлору в повітрі.
2.
Ознайомлення з методикою
визначення концентрації хлороводню в повітрі.
3.
Ознайомлення з методикою визначення концентрації сірководню в
повітрі.
4.
Дотримання правил
техніки безпеки, охорони праці в галузі.
Хід роботи:
І. Теоретична
конкретизація знань:
1.
Хімічні фактори
виробничого середовища. Канцерогенні, мутагенні, алергенні чинники у
виробництві, профілактика їх шкідливого впливу.
2.
Професійні
отруєння хлором, хлороводнем, сірководнем та їх профілактика.
3.
Правила відбору
проб повітря з метою визначення ступеня його забруднення токсичними хімічними
речовинами.
5. Правила техніки безпеки при роботі з електроприладами, з електроспіратором "Тайфун Р-20", з хімічним посудом, реактивами.
ІІ. Практична
робота студента під керівництвом викладача
ІІІ. Контроль знань
1.
Тестові
завдання (додаються)
2.
Ситуаційні
завдання
1.
До лікаря медсанчасті
нафтопереробного заводу звернулись за медичною допомогою сім робітників із цеху
переробки багато сірчаної нафти із скаргами на печію в очах, кашель, головний
біль, нудоту, блювання, порушення координації рухів. Відомо, що хворі протягом
усього дня працювали в цеху, де була відсутня витяжна вентиляція у зв’язку з
поточним ремонтом санітарно-технічного обладнання.
Вкажіть можливу
причину отруєння, чи можна назвати його професійним?
2.
При визначенні
парів ртуті в повітрі робочої зони крізь поглинач з поглинальним розчином було
пропущено 60 л повітря, температура якого становила 15ºС. Розрахувати V0.
3. Відібрано 120 л повітря приладом "Тайфун МС". Під час відбору проби температура становила 22°С. Привести об'єм повітря до нормальних умов.
ІV. Висновок до практичного заняття:
1.
Записати результати проведених досліджень.
2.
Провести необхідні розрахунки.
3.
Порівняти результати з нормами, дати гігієнічну оцінку та рекомендації.
VІ. Домашнє
завдання.
Литвинова
Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
с.
245-251
Литвинова
Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. С. 270-279