Інструкція
до практичного заняття №34
Тема: «Гігієна
праці. Ознайомлення з методиками визначення в повітрі пари оксидів нітрогену, амоніаку»
Спеціальність: 224
«Технології медичної діагностики та лікування»
Обладнання:
інструкції
до практичного заняття, реактиви, хімічний посуд, штатив з пробірками, піпетки,
поглинальні прилади, електроспіратор "Тайфун Р-20", інструкції та
правила користування приладом.
Джерела
інформації:
Основна:
Литвинова
Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
— 282 с.
Литвинова
Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.
Нікберг
І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я,
2001. — 503 с.
Додаткова:
Гігієна
та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга,
2006. — 720 с.
Даценко
І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина.
Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.
Мета:
Ознайомитись
з методикою визначення концентрації пари оксидів
нітрогену, амоніаку в повітрі робочої зони. Навчитись
оцінювати результати вимірювань і давати гігієнічну оцінку концентрації токсичних
речовин у повітрі виробничих приміщень.
Студент повинен знати |
Студент повинен вміти |
1.
Класифікація професійних шкідливостей; 2.
Класифікація професійних
отруєнь та їх профілактика; 3.
Отруєння оксидами нітрогену: умови
виникнення, клінічні симптоми, профілактика; 4. Отруєння
амоніаком: умови виникнення, клінічні симптоми, профілактика; 5.
Причини та
профілактика виробничого травматизму. |
1. Відбирати проби повітря за допомогою електроспіратора «Тайфун
Р-20». 2. Користуватись
методиками визначення концентрацій пари оксидів
нітрогену та амоніаку в повітрі робочої зони. 3. Дотримуватись
правил техніки безпеки, охорони праці в галузі. |
Перелік практичних
навичок:
1.
Ознайомлення з методикою
визначення концентрації пари оксидів нітрогену в повітрі.
2.
Ознайомлення з методикою
визначення концентрації амоніаку повітрі.
3.
Дотримання правил
техніки безпеки, охорони праці в галузі.
Хід роботи:
І. Теоретична
конкретизація знань:
1.
Хімічні фактори
виробничого середовища. Канцерогенні, мутагенні, алергенні чинники у
виробництві, профілактика їх шкідливого впливу.
2.
Професійні
отруєння хлором, хлороводнем, сірководнем та їх профілактика.
3.
Правила відбору
проб повітря з метою визначення ступеня його забруднення токсичними хімічними
речовинами.
4.
Правила техніки
безпеки при роботі з електроприладами, з електроспіратором "Тайфун
Р-20", з хімічним посудом, реактивами.
ІІ. Практична
робота студента під керівництвом викладача
ІІІ. Контроль знань
1.
Тестові
завдання (додаються)
2.
Ситуаційні
завдання
1.
До лікаря
медсанчасті м’ясокомбінату звернулись за медичною допомогою десять робітників
із цеху компресорних холодильних установок із скаргами на печію в очах нудоту,
головний біль, чихання, слинотечу, захрипання і втрату
голосу.
Вкажіть можливу
причину отруєння, чи можна назвати його професійним?
2.
При визначенні аміаку
в повітрі робочої зони крізь поглинач з поглинальним розчином було пропущено 15
л повітря, температура якого становила 19ºС. Розрахувати V0.
3. Відібрано 30 л повітря приладом "Тайфун МС". Під час відбору проби температура становила 21°С. Привести об'єм повітря до нормальних умов.
ІV. Висновок до практичного заняття:
1.
Записати результати проведених досліджень.
2.
Провести необхідні розрахунки.
3.
Порівняти результати з нормами, дати гігієнічну оцінку та рекомендації.
VІ. Домашнє
завдання.
Литвинова
Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
с.
245-251
Литвинова
Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. С. 270-279