Вітаємо Вас у нашому блозі! Тут Ви можете знайти інформацію щодо вивчення навчальної дисципліни "Гігієна з основами екології та технікою санітарно-гігієнічних досліджень". Викладач Дубінська О.А.

Дослідження ґрунту

 

Інструкція

до практичного заняття №4


Тема: «Дослідження ґрунту»

Спеціальність: 224«Технології медичної діагностики та лікування»

 

Обладнання:

інструкції до практичного заняття, хімічні реактиви, хімічний посуд, піпетки, ваги техно-хімічні електронні, сушильна шафа, рН-метр.

 

Джерела інформації:

Основна:

Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995. — 282 с.

Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.

Нікберг І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я, 2001. — 503 с.

Додаткова:

Гігієна та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга, 2006. — 720 с.

Даценко І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.

 

Мета:

Навчитись відбирати проби ґрунту для фізико-хімічного, бактеріологічного та гельмінтологічного дослідження; визначати величину зерен та об’єм пор; готувати водну витяжку з ґрунту для фізико-хімічних досліджень. Навчитись оцінювати результати досліджень і давати гігієнічну оцінку.

 

Студент повинен знати

Студент повинен вміти

1.     Склад ґрунту та його гігієнічне значення.

2.     Властивості ґрунту.

3.     Вбирна здатність ґрунту.

4.     Ендемічне значення ґрунту.

5.     Епідеміологічне значення ґрунту.

6.     Джерела забруднення ґрунту.

7.     Здатність ґрунту до самоочищення.

8.     Санітарна охорона ґрунту.

1.     Відбирати проби ґрунту для фізико-хімічного, бактеріологічного та гельмінтологічного дослідження.

2.     Визначати вологість ґрунту.

3.     Визначати величину зерен.

4.     Визначати об’єм пор.

5.     Готувати водну витяжку з ґрунту для фізико-хімічних досліджень.

6.     Визначати рН водної витяжки.

7.     Дотримуватись правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.

 

Перелік практичних навичок:

1.     Відбір проб ґрунту для фізико-хімічного, бактеріологічного та гельмінтологічного дослідження.

2.     Визначення вологості ґрунту.

3.     Визначення величини зерен.

4.     Визначення об’єму пор.

5.     Приготування водної витяжки з ґрунту для фізико-хімічних досліджень.

6.     Визначення рН водної витяжки.

7.     Дотримання правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.

 

Хід  роботи:

І. Теоретична конкретизація знань:

1.     Склад ґрунту та його гігієнічне значення.

2.     Фізичні властивості та природний хімічний склад ґрунтів.

3.     Джерела забруднення ґрунту.

4.     Процеси самоочищення ґрунту.

5.     Ендемічне значення ґрунту.

6.     Епідеміологічне значення ґрунту. Захворювання, виникнення яких пов’язане із забрудненням ґрунту.

7.     Методи санітарного обстеження території та відбору проб ґрунту для фізико-хімічного, бактеріологічного, гельмінтологічного досліджень.

8.     Правила техніки безпеки при роботі з електроприладами, сухожаровою шафою, з хімічним посудом, реактивами.

 

ІІ. Практична робота студента під керівництвом викладача

 Визначення властивостей грунту

  

ІІІ. . Контроль знань

1.     Тестові завдання (додаються)

2.     Ситуаційні завдання

1.     Для будівництва дільничної лікарні на околиці населеного пункту Н. відведена ділянка землі. В минулому означена територія використовувалась як пасовисько для домашньої худоби. Як на ділянці, так і навкруги неї спалахів забруднення ґрунту не виявлено. Проби ґрунту взяті на глибину орного шару (20 см), з використанням методики конверту розміром 100х60 м. Дані санітарно-хімічного аналізу ґрунту: санітарне число Хлєбнікова – 0,91. Дані бактеріологічних і гельмінтологічних досліджень: мікробне число 7·104 мікробних тіл в 1 г ґрунту, титр анаеробів – 0,001 г, колі-титр – 0,02; число яєць гельмінтів і лялечок мух – 5 на 0,25 м2 площі.

      Сформулюйте обґрунтовані висновки та визначте рекомендації щодо придатності         земельної ділянки для будівництва лікарні.

2.     Дайте санітарну оцінку ґрунту за результатами лабораторного аналізу:

Вміст азоту гумусу – 18 мг

Вміст органічного азоту – 20 мг

Мікробне число – 6800 бактерій у 1 г ґрунту

Колі-титр – 1,9 г

Титр анаеробів – 1,0 г

Число яєць аскарид – 0 у 1 кг ґрунту

Число личинок мух – 0 на 0,25 м2 ґрунту

Ступінь радіаційного забруднення – природний фон

Шкідливі хімічні речовини – не перевищує ГДК

Вміст канцерогенних речовин – 4 мг/кг бензопірена

Титр термофілів – 0,07 г

3.     Дайте санітарну оцінку ґрунту за результатами лабораторного аналізу:

Вміст азоту гумусу – 19,8 мг

Вміст органічного азоту – 20 мг

Мікробне число – 700 бактерій у 1 г грунту

Колі-титр – 2,5 г

Титр анаеробів – 0,3 г

Число яєць аскарид – 0 у 1 кг грунту

Число личинок мух – 0 на 0,25 м2 грунту

Ступінь радіаційного забруднення – природний фон

Шкідливі хімічні речовини – перевищує ГДК у 2 рази

Вміст канцерогенних речовин – 6 мг/кг бензопірена

Титр термофілів – 0,0072 г

4.     Змішали 500 мл води і 500 мл ґрунту. Загальний об'єм став 875 мл. визначити поруватість ґрунту.

5.     Змішали 500 мл води і 500 мл ґрунту. Загальний об'єм став 925 мл. визначити поруватість ґрунту.

 

ІV. Висновок до практичного заняття:

1. Записати результати проведених досліджень.

2. Провести необхідні розрахунки.

3. Порівняти результати з нормами, дати гігієнічну оцінку та рекомендації.

 

V. Домашнє завдання.

Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.

с.  95-99

Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. с. 59-64