Вітаємо Вас у нашому блозі! Тут Ви можете знайти інформацію щодо вивчення навчальної дисципліни "Гігієна з основами екології та технікою санітарно-гігієнічних досліджень". Викладач Дубінська О.А.

Гігієна води. Визначення заліза у питній воді


Інструкція
до практичного заняття №9

Тема: «Гігієна води. Визначення заліза у питній води»
Спеціальність: 224 «Технології медичної діагностики та лікування»

Обладнання:
інструкції до практичного заняття, хімічний посуд, хім. реактиви (стандартний розчин залізоамонійних галунів, 10% розчину гідроксиламіну гідрохлориду, ацетатний буферний розчин, 0,1% розчин 2,2-дипіридилу, розчин амонію роданіду 50 %, амонію персульфат у кристалах хлоридна кислота густиною 1,19), пластикові пляшки 1,5 л, ФЕК, марлеві серветки, фільтрувальний папір, ГОСТи, ДСТУ.

Джерела інформації:
Основна:
Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995. — 282 с.
Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.
Нікберг І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я, 2001. — 503 с.
Додаткова:
Гігієна та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга, 2006. — 720 с.
Даценко І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.
 
Мета:
Навчитись якісно і кількісно визначати вміст залізі у питній воді . Навчитись оцінювати результати досліджень і давати гігієнічну оцінку.

Студент повинен знати
Студент повинен вміти
1.     Гігієнічне та епідеміологічне значення води.
2.     Міжнародний стандарт питної води.
3.     Групи показників якості питної води.
4.     Мінералізація води. Класифікація вод за ступенем мінералізації.
5.     Група хімічних показників якості питної води.
6.     Біогеохімічні ендемії, визначення, класифікація.
7.     Умови виникнення, основні симптоми та профілактика флюорозу, карієсу, ендемічного зобу, воднонітратної метгемоглобінемії та ін.
8.     Забруднення і самоочищення водойм.
9.     Санітарна охорона водойм від забруднення.
  1. Відбирати проби води для фізико-хімічного дослідження з різних вододжерел.
  2. Якісно визначати вміст заліза у воді.
  3. Працювати з ФЕКом.
  4. Кількісно визначати вміст заліза у воді.
  5. Дотримуватись правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.

Перелік практичних навичок:
  1. Відбір проб води для фізико-хімічного дослідження з різних вододжерел.
  2. Якісне визначення  вмісту заліза у воді з різних вододжерел.
  3.  Кількісне визначення  вмісту заліза у воді з різних вододжерел.
  4. Дотримання правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.
Хід  роботи:
І. Теоретична конкретизація знань:
1.       Гігієнічне та епідеміологічне значення води.
2.       Міжнародний стандарт питної води.
3.       Групи показників якості питної води.
4.       Мінералізація води. Класифікація вод за ступенем мінералізації.
5.       Група хімічних показників якості питної води.
6.       Біогеохімічні ендемії, визначення, класифікація.
7.       Умови виникнення, основні симптоми та профілактика флюорозу, карієсу, ендемічного зобу, воднонітратної метгемоглобінемії та ін.
8.       Забруднення і самоочищення водойм.
9.       Санітарна охорона водойм від забруднення.
10.    Правила техніки безпеки при роботі з електроприладами,  з хімічним посудом, реактивами.

ІІ. Практична робота студента під керівництвом викладача



Відеофрагмент "Фотоколориметричний метод визначення заліза з ортофенантроліном"


ІІІ. Контроль знань
1.     Тестові завдання (додаються).
2.     Ситуаційні завдання
1.     Колодязь, що побудований з цементних кілець, має діаметр 1,2 м. Глибина колодязя до поверхні води становить 20 м, до дна – 25 м. При контрольному викачуванні на протязі 15 хвилин рівень води в колодязі знизився на 0,5 м від початкового рівня  викачуванні відновився протягом 20 хвилин після припинення викачування. Визначити обєм води в колодязі та дебіт колодязя.
2.     Вода відібрана з шахтного колодязя, глибина якого до поверхні води становить 14 м. Зруб колодязя зроблений з дерева. Колодязь має навіс, кришку, обладнаний коловоротом з відром громадського призначення. Ділянка, що оточує колодязь не забруднена, огороджена. Проби води відібрані у дві склянки для санітарно-хімічного та бактеріологічного дослідження, опечатані. До них додається супроводний лист, у якому знаходяться дані про стан колодязя та умови, при яких відібрана проба води. Результати аналізу: прозорість – 30 см, колірність - 40°, запах – 1 бал, інтенсивність присмаку – 2 бали, сухий залишок – 400 мг/л, рН – 7,5, загальна жорсткість –
9 мг-екв/л, залізо загальне – 0,4 мг/л, сульфати – 120 мг/л, хлориди – 82 мг/л, фтор – 1,1 мг/л, мікробне число – 200 КУО/см3, індекс БГКП – 4 КУО/см3. Дати гігієнічну оцінку якості води.


ІV. Висновок до практичного заняття:
1. Записати результати проведених досліджень.
2. Провести необхідні розрахунки.
3. Порівняти результати з нормами, дати гігієнічну оцінку та рекомендації.


V. Домашнє завдання.
Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
с. 65-72, 74-77.

Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. с. 87-99