Вітаємо Вас у нашому блозі! Тут Ви можете знайти інформацію щодо вивчення навчальної дисципліни "Гігієна з основами екології та технікою санітарно-гігієнічних досліджень". Викладач Дубінська О.А.

Гігієна води. Визначення рН, загальної жорсткості води



Інструкція до практичного заняття №8

Тема: «Гігієна води. Визначення рН, загальної жорсткості води»
Спеціальність: 224 «Технології медичної діагностики та лікування»

Обладнання:
інструкції до практичного заняття, хімічний посуд, хім. реактиви (0,05 Н розчин трилону Б, розчин гідроксиламіну гідрохлориду, індикатор хромоген чорний, амонійно-аміачний буфер, стандартний буферний розчин калію гідрофталату), рН-метр, пластикові пляшки 1,5 л, ваги техно-хімічні електронні, термометр, марлеві серветки, фільтрувальний папір, ГОСТи, ДСТУ.

Джерела інформації:
Основна:
Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995. — 282 с.
Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.
Нікберг І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я, 2001. — 503 с.
Додаткова:
Гігієна та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга, 2006. — 720 с.
Даценко І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.
 
Мета:
Навчитись визначати рН та загальну жорсткість води з різних вододжерел. Навчитись оцінювати результати досліджень і давати гігієнічну оцінку.

Студент повинен знати
Студент повинен вміти
1.     Гігієнічне та епідеміологічне значення води.
2.     Міжнародний стандарт питної води.
3.     Групи показників якості питної води.
4.     Мінералізація води. Класифікація вод за ступенем мінералізації.
5.     Група хімічних показників якості питної води.
6.     Біогеохімічні ендемії, визначення, класифікація.
7.     Умови виникнення, основні симптоми та профілактика флюорозу, карієсу, ендемічного зобу, воднонітратної метгемоглобінемії та ін.
8.     Жорсткість води: визначення, класифікація, захворювання, які пов’язані з нею.

1.     Відбирати проби води для фізико-хімічного дослідження з різних вододжерел.
2.     Працювати з рН-метром
3.     Визначати рН води.
4.     Визначати загальну жорсткість води.
5.     Дотримуватись правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.

Перелік практичних навичок:
  1. Відбір проб води для фізико-хімічного дослідження з різних вододжерел.
  2. Визначення рН води.
  3. Визначення загальної жорсткості води.
  4. Дотримання правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.


Хід  роботи:
І. Теоретична конкретизація знань:
1.       Гігієнічне та епідеміологічне значення води.
2.       Міжнародний стандарт питної води.
3.       Групи показників якості питної води.
4.       Група хімічних показників якості питної води та їх залежність від факторів зовнішнього середовища. Гігієнічна оцінка.
5.       Біогеохімічні ендемії, визначення, класифікація.
6.       Умови виникнення, основні симптоми та профілактика флюорозу, карієсу, ендемічного зобу, воднонітратної метгемоглобінемії та ін.
7.       Жорсткість води: визначення, класифікація, захворювання, які пов’язані з нею.
8.       Методи відбору проб води для фізико-хімічного дослідження.
9.       Методи визначення рН, загальної жорсткості води.
10. Правила техніки безпеки при роботі з електроприладами,  з хімічним посудом, реактивами.

ІІ. Практична робота студента під керівництвом викладача


Відеофрагмент "Принцип вимірювання рН"


Відеофрагмент "Вимірювання рН за допомогою рН-метра"



Відеофрагмент "Визначення загальної жорсткості води" 


ІІІ. Контроль знань
1.     Тестові завдання (додаються).
2.     Ситуаційні завдання
1.     В населеному пункті з місцевим водопостачанням з артезіанської свердловини поширене захворювання симптомами якого є: ураження  емалі зубів у вигляді пігментних жовтих плям, ураження кістково-суглобового апарату. При дослідженні води виявлено: загальна твердість -7 мг-екв/л сульфати -200 мг/л, хлориди -150 мг/л, залізо - 0,1 мг/л, фтор -2,5 мг/л, нітрати -10 мг/л. Про захворювання йде мова, його профілактика.
2.     При визначенні загальної твердості на титрування 50 мл питної води з водогону витрачено 11 мл 0,05 Н трилону Б, поправочний коефіцієнт якого 0,98. Розрахуйте твердість води і чи відповідає вона нормі.
3.     При визначенні загальної твердості на титрування 50 мл питної води з водогону витрачено 25 мл 0,05 Н трилону Б, поправочний коефіцієнт якого 0,98. Розрахуйте твердість води і чи відповідає вона нормі.
4.     При визначенні загальної твердості на титрування 50 мл питної води з водогону витрачено 17 мл 0,05 Н трилону Б, поправочний коефіцієнт якого 0,98. Розрахуйте твердість води і чи відповідає вона нормі.

ІV. Висновок до практичного заняття:
1. Записати результати проведених досліджень.
2. Провести необхідні розрахунки.
3. Порівняти результати з нормами, дати гігієнічну оцінку та рекомендації.


V. Домашнє завдання.
Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
с. 63-65, 82-84
Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. с. 79-87