Інструкція
до практичного заняття №32
Тема: «Гігієна
праці. Ознайомлення з методиками визначення в повітрі пари ртуті, аерозолів
свинцю»
Спеціальність: 224 «Технології медичної діагностики та лікування»
Обладнання:
інструкції
до практичного заняття , реактиви, хімічний посуд, штатив з пробірками,
піпетки, поглинальні прилади, електроспіратор "Тайфун Р-20",
інструкції та правила користування приладом АГП-01.
Основна:
Литвинова
Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
— 282 с.
Литвинова
Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.
Нікберг
І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я,
2001. — 503 с.
Додаткова:
Гігієна
та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга,
2006. — 720 с.
Даценко
І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина.
Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.
Мета:
Ознайомитись з методикою визначення концентрації парів ртуті, аерозолю свинцю, в повітрі робочої зони. Навчитись оцінювати результати вимірювань і давати гігієнічну оцінку концентрації токсичних речовин у повітрі виробничих приміщень.
Студент повинен знати |
Студент повинен вміти |
1.
Класифікація професійних шкідливостей; 2.
Класифікація професійних
отруєнь та їх профілактика; 3.
Отруєння ртуттю: умови виникнення,
клінічні симптоми, профілактика; 4. Отруєння
свинцем: умови виникнення, клінічні симптоми, профілактика; 5. Отруєння кадмієм, хромом, берилієм: умови
виникнення, клінічні симптоми, профілактика; 6.
Причини та
профілактика виробничого травматизму. |
1. Відбирати проби повітря за допомогою електроспіратора «Тайфун
Р-20». 2. Користуватись
методиками визначення концентрацій парів ртуті, аерозолю свинцю, в повітрі
робочої зони. 3. Дотримуватись
правил техніки безпеки, охорони праці в галузі. |
Перелік практичних
навичок:
1.
Ознайомлення з методикою
визначення концентрації парів ртуті в повітрі колориметричним методом.
2.
Ознайомлення з методикою
визначення концентрації парів ртуті в повітрі фотометричним методом.
3.
Ознайомлення з приладами
для визначення пари ртуті в повітрі.
4.
Ознайомлення з методикою
визначення аерозолю свинцю в повітрі нефелометричним методом.
5.
Ознайомлення з методикою
визначення аерозолю свинцю в повітрі фотометричним методом.
6.
Ознайомлення з методикою визначення свинцю у повітрі
методом атомно-абсорбційної спектрофотометрії.
7.
Дотримання правил
техніки безпеки, охорони праці в галузі.
Хід роботи:
І. Теоретична
конкретизація знань:
1.
Хімічні фактори
виробничого середовища. Канцерогенні, мутагенні, алергенні чинники у
виробництві, профілактика їх шкідливого впливу.
2.
Професійні
отруєння свинцем та ртуттю та їх профілактика.
3.
Професійні
отруєння важкими металами та їх профілактика.
4.
Правила відбору
проб повітря з метою визначення ступеня його забруднення токсичними хімічними
речовинами.
5.
Методики
дослідження вмісту концентрації парів ртуті, аерозолю свинцю, у повітрі робочої
зони.
6.
Правила техніки
безпеки при роботі з електроприладами, з електроспіратором "Тайфун
Р-20", з хімічним посудом, реактивами.
ІІ. Практична
робота студента під керівництвом викладача
ГДК шкідливих речовин в повітрі
ІІІ. Контроль знань
1.
Тестові
завдання (додаються)
2.
Ситуаційні
завдання
1.
До лікаря
здоровпункту звернувся чоловік 43 років зі скаргами на слабкість, підвищену
втомлюваність, порушення рухів пальців кісті, раптово виникаючий
переймоподібний біль у животі, який супроводжується закрепом. Відомо, що хворий
працює в акумуляторному цеху. Об’єктивно: шкіра сірого кольору, на яснах
сірувато-лілова смуга, живіт м’який, болючий в правому підребер'ї та навколо
пупка. В аналізі крові анемія, еритроцити з базофільною зернистістю. Про яке
захворювання іде мова, його профілактика.
2.
При визначенні
парів ртуті в повітрі робочої зони крізь поглинач з поглинальним розчином було
пропущено 150 л повітря, температура якого становила 25ºС. Розрахувати V0.
3. Відібрано 50 л повітря приладом "Тайфун МС". Під час відбору проби температура становила 20°С. Привести об'єм повітря до нормальних умов.
ІV. Висновок до практичного заняття:
1.
Записати результати проведених досліджень.
2.
Провести необхідні розрахунки.
3.
Порівняти результати з нормами, дати гігієнічну оцінку та рекомендації.
VІ. Домашнє
завдання.
Литвинова
Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
с.
245-251
Литвинова
Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. с. 248-251, 270-279