Вітаємо Вас у нашому блозі! Тут Ви можете знайти інформацію щодо вивчення навчальної дисципліни "Гігієна з основами екології та технікою санітарно-гігієнічних досліджень". Викладач Дубінська О.А.

Гігієна харчування. Дослідження м'яса

 

Інструкція

до практичного заняття №17

 Тема: «Гігієна харчування. Дослідження м’яса»

Спеціальність: 224 «Технології медичної діагностики та лікування»

 Обладнання:

Інструкції до практичного заняття, Проба м’яса, лоток, дощечка, ніж, м’ясорубка, ножиці, хімічні реактиви (розчин купруму сульфату 5%, реактив Несслера, лужний розчин плюмбуму ацетату),  конічні колби 200 мл, циліндр мірний 100 мл, 25 мл, стакани, піпетки 1 мл, 2 мл, пробірки, бюкси, лійка, фільтрувальний папір, вата, водяна баня, склянка для зливу, листок чорного та білого  паперу, дистильована вода, ємність для використаного хімічного посуду, ваги, скляні палички, ємність для відходів, ємність для харчових відходів., ГОСТи, ДСТУ.

 Джерела інформації:

Основна:

Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995. — 282 с.

Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.

Нікберг І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я, 2001. — 503 с.

Додаткова:

Гігієна та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга, 2006. — 720 с.

Даценко І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.

 Мета:

Навчитись визначати свіжість м’яса та ураження його гельмінтозами. Навчитись оцінювати результати досліджень і давати гігієнічну оцінку.

Студент повинен знати

Студент повинен вміти

1.     Якісний склад харчового раціону. Значення білків, жирів та вуглеводів в харчуванні людини.

2.     М’ясо і м’ясні продукти.

3.     Гігієнічна характеристика, біологічне значення м’яса і м’ясних продуктів.

4.     Ознаки псування м’яса.

5.     Хвороби, що передаються через м'ясо.

1. Відбирати проби м’яса для фізико-хімічного дослідження.
2. Проводити органолептичне дослідження м’яса.
3. Визначати якість бульйону під час варіння.
4. Проводити реакцію з міді сульфатом у бульйоні.
5. Проводити реакцію на сірководень.
6. Визначати аміак за Несслером.
7. Досліджувати м'ясо на трихінельоз та цистицеркоз.
8. Дотримуватись правил техніки безпеки, охорони праці в галузі

 

Перелік практичних навичок:

1. Відбір проби м’яса для фізико-хімічного дослідження.
2. Проведення органолептичного дослідження м’яса.
3. Визначення якості бульйону під час варіння.
4. Проведення реакції з міді сульфатом у бульйоні.
5. Проведення реакції на сірководень.
6. Визначення аміаку за Несслером.
7. Дослідження м'яса на трихінельоз та цистицеркоз. 
8.  Дотримання правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.

 

Хід  роботи:

І. Теоретична конкретизація знань:

1.   Якісний склад харчового раціону. Значення білків, жирів та вуглеводів в харчуванні людини.

2.     М’ясо і м’ясні продукти.

3.     Гігієнічна характеристика, біологічне значення м’яса і м’ясних продуктів.

4.     Дозрівання м’яса.

5.     Ознаки псування м’яса.

    6.     Хвороби, що передаються через м'ясо.

    7.     Правила техніки безпеки при роботі з електроприладами,  з хімічним посудом, реактивами.

 

ІІ. Практична робота студента під керівництвом викладача

 Органолептичне дослідження м'яса

Відеофрагмент "Органолептичне дослідження м'яса"



Дослідження реакції м’ясного бульйону з купрум сульфатом

Відеофрагмент "Дослідження реакції м'ясного бульйону з купрум сульфатом"


 Визначення аміаку за Несслером у водній витяжці з м’яса

Дослідження м’яса на сірководень

Дослідження м’яса на гельмінтози

Відеофрагмент "Дослідження мяса на гельмінтози"


ІІІ. Контроль знань

1.     Тестові завдання (додаються).

2.     Ситуаційні завдання

1.     В лабораторію доставлена проба м’яса. При його дослідженні виявлено: колір темно-червоний, на розрізі поверхня блискуча, не залишає вологої плями на фільтрувальному папері, консистенція нормальна (ямка вирівнюється швидко); запах свіжий, приємний; жир білий з жовтуватим відтінком, Бульйон прозорий, запашний, при реакції з купрумом сульфатом злегка мутнуватий. При реакції з реактивом Несслера водна витяжка забарвлюється у жовтий колір, прозора. Реакція на сірководень негативна. Дайте санітарно-гігієнічну оцінку.

2.     В лабораторію доставлена проба м’яса. При його дослідженні виявлено: поверхня суха обвітрена; на розрізі м'ясо бліде, без блиску, при доторканні на пальцях відчувається липкість, залишає вологу пляму на фільтрувальному папері; консистенція нееластична (ямка вирівнюється недостатньо, впродовж 1 хв); запах кислуватий; жир має сірувато-матовий відтінок, при роздавлюванні липне до пальців; Бульйон прозорий, запах не характерний для свіжого бульйону, при реакції з купрумом сульфатом у пробірці з’являються пластівці. При реакції з реактивом Несслера водна витяжка забарвлюється у жовтий колір, каламутна. Реакція на сірководень слабо позитивна. Дайте санітарно-гігієнічну оцінку.

3.     В лабораторію доставлена проба м’яса. При його дослідженні виявлено більше 3 фін на площі 40 см2 м’язів, взятих з місць найбільшого скопичення фін. Дайте санітарно-гігієнічну оцінку.

4.     В лабораторію доставлена проба м’яса. При його дослідженні виявлено менше 3 фін на площі 40 см2 м’язів, взятих з місць найбільшого скопичення фін. Дайте санітарно-гігієнічну оцінку.

5.     В лабораторію доставлена проба м’яса. При його дослідженні у компресоріумі виявлено 1 трихінелу на 48 зрізів. Дайте санітарно-гігієнічну оцінку.

 

ІV. Висновок до практичного заняття:

1. Записати результати проведених досліджень.

2. Провести необхідні розрахунки.

3. Порівняти результати з нормами, дати гігієнічну оцінку та рекомендації.

 

V. Домашнє завдання.

Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
с. 117- 129

Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. с. 183-187