Вітаємо Вас у нашому блозі! Тут Ви можете знайти інформацію щодо вивчення навчальної дисципліни "Гігієна з основами екології та технікою санітарно-гігієнічних досліджень". Викладач Дубінська О.А.

Методи відбору проб води для дослідження. Органолептичне дослідження питної води



Інструкція
до практичного заняття №7

Тема: «Гігієна води. Методи відбору проб води для дослідження. Органолептичне дослідження питної води»
Спеціальність: 224 «Технології медичної діагностики та лікування»

Обладнання:
інструкції до практичного заняття, хімічний посуд, пластикові пляшки 1,5 л, скляні бутлі, спирт, вата, сірники, ГОСТи, ДСТУ.

Джерела інформації:
Основна:
Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995. — 282 с.
Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. — 336 с.
Нікберг І.І., Сергета І.В., Цимбалюк Л.І. Гігієна з основами екології. —К.: Здоров’я, 2001. — 503 с.
Додаткова:
Гігієна та екологія: підручник / За ред. В.Г. Бардова. — Вінниця: Нова книга, 2006. — 720 с.
Даценко І.I., Габович Р.Д. Профілактична медицина. Загальна гігієна з основами екології. — К.: Здоров’я, 2004. — 674 с.
 
Мета:
Навчитись відбирати проби води з різних вододжерел для фізико-хімічного, бактеріологічного, паразитологічного досліджень. Вивчити методи консервування води в залежності від мети дослідження. Навчитись визначати органолептичні властивості води з різних вододжерел. Навчитись оцінювати результати досліджень і давати гігієнічну оцінку.

Студент повинен знати
Студент повинен вміти
1.     Гігієнічне та епідеміологічне значення води.
2.     Стани води в організмі людини.
3.     Добова потреба у воді.
4.     Середньодобові норми водоспоживання.
5.     Міжнародний стандарт питної води.
6.     Групи показників якості питної води.
7.     Органолептичні властивості води.
8.     Види запахів і смаків води та їх причини.
9.     Прозорість і каламутність води.
10.  Колірність води та її причини.
11.  Мінералізація води. Класифікація вод за ступенем мінералізації

1.     Відбирати проби води для фізико-хімічного, бактеріологічного, паразитологічного досліджень з різних вододжерел.
2.     Консервувати проби води в залежності від мети дослідження.
3.     Оформляти протоколи відбору проб.
4.     Визначати температуру води.
5.     Визначати запах води.
6.     Визначати смак та присмак води.
7.     Визначати прозорість води.
8.     Визначати каламутність води.
9.     Визначати сухий залишок води.
10.  Дотримуватись правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.

Перелік практичних навичок:
1.     Відбір проб води для фізико-хімічного, бактеріологічного, паразитологічного досліджень з        різних вододжерел.
2.     Консервування проб води в залежності від мети дослідження.
3.     Оформлення протоколів відбору проб.
4.     Визначення температури води.
5.     Визначення запаху води.
6.     Визначення смаку та присмаку води.
7.     Визначення прозорості води.
8.     Визначення каламутності води.
9.     Визначення сухого залишку води.
10.  Дотримання правил техніки безпеки, охорони праці в галузі.

Хід  роботи:
І. Теоретична конкретизація знань:
1.       Гігієнічне та епідеміологічне значення води.
2.       Вплив кількості і якості питної води і умов водопостачання на стан здоров'я населення і санітарні умови життя.
3.       Міжнародний стандарт питної води.
4.       Групи показників якості питної води.
5.       Органолептичні властивості води та їх залежність від факторів зовнішнього середовища. Гігієнічна оцінка.
6.       Методи відбору проб води для фізико-хімічного, бактеріологічного, паразитологічного дослідження.
7.       Методи визначення фізичних властивостей води.
8.       Основні способи консервування проб води.
9.       Правила техніки безпеки при роботі з електроприладами,  з хімічним посудом, реактивами.

ІІ. Практична робота студента під керівництвом викладача


Відеофрагмент "Органолептичне дослідження питної води"



ІІІ. Контроль знань
1.     Тестові завдання (додаються).
2.     Ситуаційні завдання
1.     Заповнити акт відбору проб води на дослідження
2.     При визначенні органолептичних показників питної води виявлено:  запах – 3 б, присмак – 3 б, прозорість – 25 см, забарвленість – 25 град. Дати гігієнічну оцінку.
3.     При визначенні органолептичних показників питної води виявлено:  запах – 1 б, присмак – 2 б, прозорість – 35 см, забарвленість – 15 град. Дати гігієнічну оцінку.
4.     При дослідженні питної води виявлено: сухий залишок – 400 мг/л, каламутність –
1,5 мг/л. Дати гігієнічну оцінку.
5.     При дослідженні питної води виявлено: сухий залишок – 1200 мг/л, каламутність –
3,5 мг/л. Дати гігієнічну оцінку.

ІV. Висновок до практичного заняття:                               
1. Записати результати проведених досліджень.

V. Домашнє завдання.
Литвинова Г.О. Техніка санітарно-гігієнічних досліджень: посібник. — К.: Вища шк., 1995.
с. 47-54
Литвинова Г.О., Ванханен В.Д. Гігієна. — К.: Здоров’я, 1994. с. 79-87